maandag 2 mei 2016

Noordvlietstraat (2)



In m’n jonge jaren in Leeuwarden gebeurden er ook nog wonderen.
M’n oudste zus woonde samen met haar man bij ons in huis en...
werd zwanger. Ik was nog een kind, maar dat was voor mij op dat
moment het grootste wonder op aarde. Ik zou tante Froukje worden.

Ze (mijn zus) groeide als kool, maar mocht geen zout meer in haar eten
en zelfs haar brood moest zoutloos. Mijn moeder, ooit gewerkt in de
keuken van haar mevrouw, wist alles op te lossen en de eetlust van m’n
zus was goed, buitengewoon goed zelfs.
Ik vond het zielig en als ik de boodschapjes van de dag moest doen
bij kruidenier Ids de Vries, kreeg ik altijd een snoepje, die ik dus trouw
bewaarde voor m’n zwangere zus.

Ooit een slanke den, later....ja....hoe zal ik het noemen? Misschien was
ik wel mede daaraan schuldig.
9 maanden duurden lang en m’n nieuwsgierigheid werd wel op de proef
gesteld. Maar ineens was het daar. Alles in rep en roer en....m’n zus ging
naar het Stadsziekenhuis om daar te baby te krijgen/ontvangen.
Wat een spanning. M’n andere zus en ik waren de hele nacht wakker en
dachten aan niks anders en praatten daar echt de hele nacht over.
Uiteindelijk kreeg m’n zus 6 kinderen, maar deze was het byzonderst. De
eerste in mijn leven.

Ons babytje, Gea werd ze genoemd, eigenlijk Geertje naar onze moeder.
We waren allen tot tranen toe geroerd.
En laat dat ook nog eens zo’n gemakkelijke baby zijn. Haar ledikantje stond
naast de schoorsteenmantel in een nis. We waren er allen, even tellen......
6 volwassen mensen, misschien vergeet ik er zelfs 1, maar er werd gezongen,
muziek gemaakt en gerookt. Volgens mij heeft ze daar die prachtige bruine
ogen aan te danken. Het was een enorme schat.

Daarna kwam het grote nieuws, onze buren gingen verhuizen en mijn zus/zwager
en Gea kwamen daar wonen. Iedere dag mocht ik de baby zien opgroeien.
Maar...ik heb haar niet vaak mogen dragen, dat vertrouwde haar moeder, mijn
zus, niet. Ook daar werd na ongeveer 3 jaren onze Albert geboren en zelfs Dinie
en Jolanda zijn er nog geboren. Wat een luxe. Albert was een heerlijk knulletje,
erg lief. Jolanda heeft er niet zolang gewoond. Er zaten nogal wat jaartjes tussen
de eerste 3 kinderen. In dat verweggiestan werden de andere schatjes geboren.
Maar in Leeuwarden hield het hier op. Dinie is nog vaak komen logeren, maar de
grotere kinderen gingen naar school.

Dit moet het even worden. Ik voelde me rijk met zoveel tantezegger/zegsters.
Dus....daar heb ik de beginselen van trouwen/zwanger/geboortes meegemaakt.
Ik zal het nooit vergeten.

XXX FV

Geen opmerkingen:

Een reactie posten