zondag 1 mei 2016

Dansles



Anneke v.d. Mey en ik (hartsvriendinnen) waren beiden aangesloten bij de buurtvereniging/toneelspelen. We repeteerden tot we erbij neervielen en het werd als veilig verwacht een optreden te organiseren. Echt een uitvoering dus, met in de pauzes
een optreden van een jeugdkoor en de volgende pauze speelde de jeugdmondorgelclub. Ik was bij beiden aangesloten, ik weet niet meer zeker, dat vriendin Anneke dat ook was. Maar...zo gezegd, ze gedaan. De generale repetitie was daar en alles verliep als volmaakt. De eerste keer dat we beiden mochten blijven bij het verrassende BAL NA. We waren beiden op dansles, ik geloof, dat we 1 les gehad hadden en verbeelden ons al heel wat.

Het toneelstuk, een sprookje, verliep als verwacht. De pauze was kort, dus geen tijd voor omkleden. In costuum mee doen was toch ook wel heel byzonder, tenminste zo zag ik het. We waren nog kinderen. Ik heb de foto’s nog. Het 2de bedrijf ging ook voorspoedig en na het optreden van de mondorgelclub kwamen we aan bij het laatste bedrijf. We werden overladen met applaus.
Verdiend volgens mij. En dan....begon voor ons het spannendste deel. BAL NA. Eerst de troep van de make up eraf, snel omkleden en de nieuwe laarzen aan. Hadden we beiden gelijke, Nimco wel te verstaan. Mooie hoge bruine met een bontrand. Wat waren we gelukkig. Nieuwe, gekocht op de Nieuwstad (Leeuwarden).

Maar...bij het dansen was er geen hond die notitie van ons nam of aan ons gaf. We waren te kinds. Dus gingen samen aan de slag.
We waren toch niet voor niks op dansles..... Anneke durfde als man en ik koos de makkelijkste weg. Daar traden we toe tot de dansende menigte. Het voelde als héééél geweldig, wij, Anneke en ik, dansend tussen al die volwassenen. ‘t Ging niet direkt goed, maar dat zou wennen. Totdat we ene draai moesten maken, uitgleden en midden op de dansvloer met enige gilletjes terecht kwamen. Ojee. Wel meteen helpende mensen om die kinderen te laten opstaan, maar dansen was voor ons geen optie meer.

We vielen elkaar in de armen en besloten toch maar verder te gaan met onze danslessen. Ooit zou het beter gaan.

XXX FV

Geen opmerkingen:

Een reactie posten