dinsdag 3 mei 2016

Fritowo/Royal


Fritowo/Royal:

Zo heetten de zaken waarvoor ik werkte. Fritowo was te vertalen
naar Friesche Toonzalen Woninginrichting.
Royal was gewoon de naam van onze meubelfabriek/annex
toonzalen. Ook andere bedrijven hadden er meubelen in
consignatie (lening).

Mijn baan was de kantoorbaan, maar met evenveel plezier hielp
ik klanten in de toonzalen, maar ook het naaiwerk van de meubelen
achter de zaak, daar was ik niet vies van. Vond het eigenlijk het
mooiste werk, maar door de combinatie was alles geweldig.

Als de baas ziek was, maagklachten, kwam hij pas aankakken, als
ik de klanten zover had gekregen, dat er verkoop plaats ging vinden.
Het wachten op de baas, Dirk Bernhardus v.d. Pol A.Zn, duurde een
keer te lang en ik besloot de verkoop zelf te regelen. Berekende
alles, maakte de nota, de afspraken met mijn jongens (de stoffeer-
ders achter) en plots verscheen mijn baas, ik mocht gaan, waar ik
hoorde en dat was dat. Hij nam het over en zonder me een woord
waardig te gunnen.

Ik had m’n jas aangedaan en ging huiswaarts. Wat waren mijn ouders
bang. Bang voor ontslag natuurlijk. Interesseerde me niet, ik ging
niet terug.
Ongeveer een uur later ging de bel. En wie stond daar? Jazeker...
Dirk Berhardus v.d. Pol A.zn. Of ik asjeblieft met hem mee naar de
zaak wilde gaan. Mijn ouders beiden blij en duwden me in de richting
van m’n baas.

Ik stapte in, zei geen woord, maar de baas was zo gelukkig en prees
me de hemel in. Op dat moment dacht ik, nog even wachten met hemelen.
Die tijd komt nog wel.

XXX FV

Geen opmerkingen:

Een reactie posten