zondag 1 mei 2016

Home Sweet Home




De Noordvlietstraat, wat zal ik daar eens over schrijven? Ik heb er gewoond, ben er geboren, uit huis getrouwd en op m’n 25ste het huis verlaten. Een gezellige buurt, een leuke buurt. Goed kontakt met buren onderling. Je kon op elkaar aan, De melkboer kwam nog aan de deur, de bakker eveneens. Leuke kinderen in de buurt. Een lieve buurvrouw, waar je zo naar binnen mocht lopen en als je dan geluk had, stond er in de keuken een schaal met kaantjes. Mocht je zo een handjevol van opeten. Helaas had ik hele kleine handjes, dus moest vaker langskomen.

Met Sinterklaasfeest moesten we in de gang zingen, kon de Sint het horen. Wist ik veel, dat de Sint naast ons woonde. Vond het zo byzonder, normaal moesten we altijd rondom de kachel zingen. Ik groeide op met 2 oudere zussen en 1 broer. M’n oudste zus had al jong gescharrel, ook wilde ik die jongen trouwen, maar dat zegt niks, want de knul van m’n daaropvolgende zus wilde ik ook mee trouwen. Mijn broer was een leuke vent, deed allerlei enge kunsten met me. Moest ik op z’n benen rusten en gooide hij me de lucht in, pats tegen de bedstee aan. Ik janken, mijn broer werd buiten de deur gezet, deur op slot en ik draaide ‘m weer open en speelden we ons spel opnieuw.

Maar dit terzijde. Ik zou over de Noordvlietstraat schrijven. Er werd in die tijd nog buiten gespeeld. Spelende kinderen, hinkelen, touwtje springen, tollen, hoogspringen. Vooral ‘s avonds bij mooi weer was dat erg leuk zo met elkaar. Maar ja, toen ik dan uiteindelijk het huis verliet om elders te gaan wonen, verpauperde de straat snel.

Zouden ze de jeugd gemist hebben? Gisteren ben ik nog even terug geweest en voelde geen heimwee. Alles lijkt nu toch heel anders. Maar....geen slecht woord over de Noordvlietstraat. Goed vertoeven in die tijd en misschien nog wel. Dat verhaal laat ik aan een volgende generatie over. Ik mail nu over de jaren 1937 tot en met 1962.

Er woonden veel leuke gezinnen, de tuintjes waren pico bello en we kenden elkaar goed en wisten wat we aan elkaar hadden. Dit is mijn anekdote over de Noordvlietstraat.
Wie volgt?

eFVe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten