donderdag 17 mei 2018

Zussen onder elkaar

Afbeeldingsresultaat voor de stoffenmarkt in Amsterdam
 
Met m’n oudste zus scheel ik dertien jaren en met de daarop volgende zus tien jaren. In mijn vakanties was ik meestal te vinden bij die jongere zus, Dicky. Zij had twee kinderen, terwijl mijn oudste zus al een aantal meer had, dus ook veel minder tijd voor mij.

Wat Dicky en ik zoal beleefd hebben, zal ik niet in één verhaaltje kunnen beschrijven. We reisden de markten af in de omgeving, ze woonde in Amsterdam. Dat was prachtig; we kochten stoffen en gingen er thuis mee aan de slag. Ik was redelijk handig met de schaar en ook de naaimachine was mij niet vreemd.

We wilden altijd voor haar dochtertje Gerda wat leuks maken en waren er erg druk mee. Naaiden tot we er zowat bij neervielen en vergaten dan de tijd. Gerda was een lief en rustig kind, dus daarom konden we fijn onze gang gaan, terwijl zoon Gerrit-Jan naar school was.
Wat hadden we het druk. De tijd vloog ons door de vingers en als we dan de trap hoorden, want ze woonden in een nogal oud woongedeelte van Amsterdam, namelijk de Oosterparkstraat, ergens bovenin, schrokken we ons kapot.

Mijn zwager, haar man, kwam dan met de honger in de hals van z’n werk en wat hadden wij klaar? Juist ja, nul komma nul.
Alles wat we inmiddels hadden gedaan, gooiden we achter het dressoir en we renden naar de keuken om te laten zien, dat we druk bezig waren met het bereiden van het eten.

We hebben het altijd weer gered iets op tafel te zetten en als mijn zwager niet zo’n geweldige man was geweest, had hij kunnen klagen, maar...nee hoor, hij was heel erg bereid zich aan te passen.
M’n zus had namelijk heimwee naar Friesland en daarom was een week waarin ik kwam een waar feest voor haar, maar ook voor mij.  Hij besefte dat heel goed. Maar jonge jonge, wat hadden we het druk.

Als Anne me weer kwam halen, had ik dozen vol met stof gekocht om daarmee thuis aan de slag te gaan en ook hij wist dat Dicky en ik een hele fijne  week hadden beleefd.
Zo ging dat en later haalden we vaak herinneringen op over al die vakanties; over die prachtige drukke tijd, waarvan wij beiden zo genoten.

eFVe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten