dinsdag 11 september 2018

Vandaag

Afbeeldingsresultaat voor vandaag
 
 
Onze hulp is met vakantie, dus is het afwachten, wie er vandaag zal komen. Staat er een man voor de deur. Dat is even wennen, maar hij is vriendelijk. Z’n naam is Gregory, een mooie man, een vriendelijke man en na zich te hebben voorgesteld, bied ik ‘m thee aan. Hij wil liever meteen beginnen en ik wijs hem de weg voor zo goed het gaat. Wat een schat, overvriendelijk. Hij doet boven, ik doe mijn puzzel en vind af en toe, dat ik hem even moet begeleiden, dus ga naar hem toe. Hij luistert naar mij en gaat weer aan de slag.

Boven is klaar, ik heb koffie en thee klaar en hij kiest thee. Iets erbij? Graag, dus bied ik gemberkoek en cake aan. Hij kiest gemberkoek.
Ik kan het niet laten vragen te stellen en hij blijkt een gezellige prater met een vreselijke achtergrond. Hij is Tamil. Z’n Nederlands is vrij goed en hij vertelt heel graag. Ik voel m’n hart opengaan en ontdek een bijzonder mens. Het wordt bewaarheid, hij is tevens Prediker voor hun kerk. De kerk is hier nog niet aanwezig en zodoende huren ze af en toe iets op verschillende plekken in Assen.

Hij heeft ook een Tamilse vrouw en twee prachtige kinderen, eentje van elf jaar en eentje van acht jaar. De foto hebben we mogen zien, zijn trots, zo te voelen.
Z’n moeder woont nog in Sri Lanka, maar ze is onlangs met een toeristenvisum naar en in België geweest en na die tijd is zij weer terug naar Sri Lanka gegaan, waar ze nu weer woont.. Z’n zus woont in België. Het contact met z’n moeder kan via telefoon en dergelijke en is gelukkig goed. Zijn vrouw vergoed het gemis, maar, zo zegt hij, z’n moeder is toch weer een ander gevoel en soms mist ie haar erg.

Even mijn visie, moeders zijn onmisbaar? Ik ben ook een moeder.
Al drieentwintig jaar is ie hier, kwam naar Nederland op z’n achttiende jaar, heeft daardoor geen studie kunnen doen en werkt zodoende in de zorg.
Wat een geweldig mens.

Z’n vader is door de oorlog in Sri Lanka omgekomen toen hij nog erg jong was. Hij is de jongste van vier kinderen, de andere drie zijn zussen en zij hebben hem grotendeels beschermd.
Hij werkt als een paard en doet het reuze goed. Heerlijk eens met andere mensen dan Nederlanders te praten. Hij is een goed mens en hij vindt de Nederlanders goede vriendelijke mensen. Maar eenmaal is ie uitgescholden bij het station. Iets met zwarte varkenskop of zo. Woordelijk weet ik het niet meer, maar dit deed hem erg veel pijn.

In Duitsland is er nog veel racisme, dat werd hem duidelijk door vrienden, die daar wonen.
Hij is dus voor zijn geloof een prediker, reist daarvoor naar verschillende plaatsen in Nederland. Leiden noemde hij, de andere plaatsen ben ik vergeten.

Hij stofzuigt nu onze benedenverdieping en voelt zich er goed bij. Heeft meerdere dingen in de zorg gedaan.
Ik loop over van goede gevoelens voor deze persoon. Gregory, je brengt het ver en je bent meer dan welkom.

Deze ontmoeting wat buitengewoon goed, misschien zie ik Gregory nog eens weer in de toekomst, maar heb ik die nog, ..... 80+ ?

eFVe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten