donderdag 19 januari 2017

Lang Leve de Lol

De 8ste klas, de laatste klas. Er was geen Jikkie, maar wel andere leuke kinderen.
We zaten met onze klas met de ramen aan mijn kant van de klas en ik had vanaf mijn plaats een heel mooi uitzicht op de vijver. Prachtige plek. Het raam was vaak wagenwijd open. Zo’n leuke klas, ik zou zo de namen weer kunnen opnoemen, Jikkie had er zo bij gepast.



Het raam was aan mijn kant van de schoolbank. Eén van de jongens  bedacht, hoe zou het zijn, dat hij uit het raam klom en via de deur weer binnen zou komen? De mogelijkheid van klimmen was ruim aanwezig, want de leraar was veel en vaak op het schoolbord aan het werk. Wij haalden dan allerlei kattenkwaad uit. Zo ook deze keer. De jongen, Piet, klom door het raam....
en kwam inderdaad door de deur, na een poos, dat wel, weer naar binnen en nam plaats. De leraar was een geweldige kerel, we mochten zo naar de WC, als we het maar binnen de perken hielden. Hij vertrouwde ons dus en...dat waren we niet waard.

Ik hoefde nooit naar de WC, maar kon de verleiding niet weerstaan. De kunst afgekeken, hoe je snel die start door het raam moest maken en...daar ging ik. De ramen aan die kant waren wel hoog, vergeleken met binnen, maar aan de voorkant van de school konden alleen de bovenramen open. Dus een duidelijk verschil. Ik liet me gewoon vallen en kwam zo in het gras terecht, sloop om de school heen en...ik wist de hoofdingang, daarvan was de deur open, anders was Piet niet binnen gekomen.

Met kloppend hart rende ik om de school heen, ging via de ingang en zo weer onze klas binnen. Spanning alom. Vooral bij mij, want als de leraar even had nagedacht, ik hoefde NOOIT naar het toilet. Maar de leraar was nog steeds bezig met een taak op het schoolbord aan het schrijven en héél netjes en Froukje kon zo weer plaats nemen.
Achteraf niks aan, alle opwinding weer voorbij.

Met gym gingen de meisjes apart van de jongens en moesten we naar een ander gebouw. De meeste meisjes hadden een fiets, maar Froukje niet, dus die mocht bij haar zitplaatsgenootje achterop. Terug van gym bedachten we, als we opzij van de school langs het raam fietsen, die erg hoog zat en zwaaiden, dat bracht vast wel gein met zich mee. In ieder geval wel bij ons. Zo gezegd, zo gedaan. Ik stond achterop de bagagedrager en zwaaide de klas in. Eén keer was niet genoeg, dus nog maar een keer en ja hoor, de kinderen hadden het opgemerkt. Toen snel naar ons eigen lokaal en keurig de les weer volgen.

Er is een rondvraag geweest, wie dat hadden kunnen zijn, maar niemand reageerde, dus daar bleef het bij.
Dat ik zo ondeugend was, had misschien wel te maken met, dat ik zo gemakkelijk leerde en me verveelde??? Zou kunnen. Ik ben toch een behoorlijk mens geworden, vol met normen en waarden. Of geloven jullie dat niet?



De enige keer dat ik straf kreeg, moest ik als straf 100 X onmiddellijk opschrijven  met 2 d’s en 2 l’s. Saai hoor !!!
Dat ben ik nooit vergeten en als ik het woordje gebruik, meld ik altijd nog weer...met 2 d’s en 2 l’s.
Lang leve de lol, dat wel natuurlijk.

eFVe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten